Vyhľadávanie

Uverejnené 26. februára 2014
Prečítané: 1397x
Napísal: Matej Piliar

Blížil sa víkend a s Milošom sme plánovali lezenie v severnej stene Ďumbiera. V piatok sme teda vyrazili okolo 4tej z BB s neistým pocitom, či nám ten plán vôbec vyjde. Už to vyzeralo, že nakoniec nikde nepôjdeme, lebo na hrebeňoch hôr totižto hlásili na víkend víchricu, ale aj napriek tomu sme šli hore.

O 6tej sme už pomaličky stúpali s tými nenormálne ťažkými batohmi hore Trangoškou. Z môjho predpokladaného časového limitu príchodu na Štefáničku 1h 15min to bolo nakoniec o pol hoďku dlhšie.

Keďže z tejto strany tam bol Miloš prvý krát, nebol z toho moc nadšený. No nemal som dobrý odhad :D. Hore už bola hmla a kúsok pofukovalo. Na chate sme sa vyložili, dali pivko a zopár byliniek na povznesenie ducha.

P1050076Raňajky boli zajednané na 7mu, takže sme vstávali ešte za šera. O pol 9tej sme už šlapali na hrebeň. Šlo sa mi celkom ťažko. Batoh bol čim ďalej tým ťažší. Čo bolo najhoršie, predpovede nesklamali. Na hrebeni bola takmer nulová viditeľnosť, fučalo jak z divých vajec a zostup do severnej steny Huťkovým žľabom bol nebezpečný.

Keďže som ja do severu vždy schádzal len týmto žľabom a pre náš Baníkov pilier, ktorý sme chceli liezť bolo vhodné aby sme zišli práve tade dole, museli sme sa dať na ústup. Pri schádzaní na Štefáničku míňame jedného horolezca a rozmýšľame, či sa aj on rozhodne tak ako my. Po hodinke oddychu na chate sme sa rozhodli, že sa pôjdeme prejsť len tak na ľahko na Ďumbier. Takže druhý krát hor sa na hrebeň. Cestou stretáme kamarátov lezcov, ktorí vyrazili ráno kúsok po nás. Tak isto ako my, to pre zlé podmienky vzdali a ustúpili. Pokračovali sme ďalej na vrchol a v tej biednej viditeľnosti hľadali kríž.

P1050003Zdržali sme sa len krátko. Pár vrcholových fotiek a preč z toho vetra. Už sme sa tešili naspäť na chatu. Dohodli sme sa, že ešte počkáme do nedeľňajšieho rána, či sa náhodou nejakým zázrakom nezmenia podmienky. Na chate už prezlečení, a šťastní, že už sme v ten deň nikde nemuseli ísť, sme stretli na chodbe profesionála z HZS. Dozvedáme sa, že ten horolezec, ktorého sme ráno stretli pri zostupe z hrebeňa, utrhol lavínu v severnej stene a zahučal dole cez Modrý ľad až na spodok kotla. Keďže sme aj my dobrovoľníci z HZS, boli sme ochotní pomôcť pri záchranke. Tak sme asi 2hodky vyčkávali na skúter, ktorý mal podľa prvotnej informácie vyniesť kladku, ale keďže by sa s ňou hore nedostal museli vymyslieť nejaký iný spôsob ako raneného z pod steny vytiahnuť. Nakoniec skúter vyviezol do sedla pri chate len sane Kong, ktoré sme vyniesli na hrebeň. Hore sa počasie úplne zbláznilo. Fúkalo snáď ešte viac ako pri predchádzajúcich dvoch výstupoch. Hľadali sme veľký kameň niekde pri Huťkovom žľabe, pri ktorom bolo ako také závetrie. Vytiahnutie lezca hore bol úplný nezmysel, preto 5tica záchranárov zlanila do Huťkovho žľabu a zišla dole k ranenému lezcovi. Pri ňom už v tej dobe boli 2 záchranári. Spoločne ho teda 6 záchranárov odnieslo dole Jánskou dolinou. Počkali sme kým sa profíci vychystali a zobrali sme im skialpy a paličky späť na chatu. Aspoň takto sme teda pomohli a konečne si na chate vydýchli.

P1050072V nedelu ráno sme sa po raňajkách pobalili a znova vyrazili na hrebeň s nádejou, že sa počasie hore umúdrilo. Fúkalo ešte horšie ako v sobotu s tým rozdielom, že nebola hmla.P1050065 stitchkompresia Zostup a lezenie nepripadalo v úvahu, tak Miloš spravil aspoň zopár fotiek z hrebeňa a pobrali sme sa naspäť na chatu. Hodinku sme ešte posedeli a potom vyrazili dole Trangoškou k autu.

Z plánovaného víkendového lezenia teda nebolo nič, ale zistili sme, že sa vieme obrátiť a ustúpiť, keď sú nepriaznivé podmienky. A sme še pobavili predsa :D.

1 1 1 1 1 Hodnotenie článku (Hlasov: 2)